Saturday, January 19, 2013

Nasihat Pak Rahim kepada anggota Jabatan Amal Perak

Sebagai anggota Jabatan Amal Malaysia Negeri Perak yang paling tua dan paling aktif, berusia hampir 62 tahun, Abdul Rahim atau gelarannya Pak Rahim meminta tegurannya kepada anggota amal Perak untuk dimasukkan di dalam blog ini.

"Jangan jadi PEJUANG ISLAM KEDAI KOPI, di kedai kopi bukan main lagi cerita bab perjuangan Islam, balik rumah tengok TV, makan dan tidur" katanya disaksikan Pengarah dan beberapa ALP Negeri semasa bersama kami selepas bertugas di Program PR baru-baru ini.

Beliau menyatakan kekecewaan beliau kepada anggota amal dan ahli PAS yang seusia dan sezaman dengannya yang sekarang ini telah jauh dari jemaah dan Jabatan Amal. Mereka mengambil alasan usia, keluarga dan kesihatan untuk duduk di rumah dan menjadi penonton kepada perjuangan menegakkan Islam di atas muka bumi Allah ini. Beliau mempertikaikan tindakan tersebut kerana sepatutnya semakin lewat usia seseorang itu sepatutnya semakin lebih kerja-kerja untuk Allah ini dilakukan kerana mereka sudah hampir dengan mati. Bukan duduk dirumah berehat dan tunggu mati.

"Masa muda dulu nak berjuang tak dapat sebab kerja nanti kena buang kerja, anak-anak masih kecil, isteri mengandung dan macam-macam lagi, tapi bila dah tua, dah pencen, anak dah besar, diorang duduk di rumah, alasan dah tua"katanya.

Pesanan beliau kepada yang masih muda, berjuanglah untuk Allah semasa kita muda dan bertenaga jangan buat macam-macam alasan untuk mengelak dari berjuang untuk Allah.

"Kita boleh berjuang dalam pelbagai segi kalau tidak boleh berceramah/berkuliah buatlah kerja-kerja lain, kalau tak boleh secara terang-terangan boleh buat kerja-kerja belakang tabir, janji mahu berjuang" tambahnya lagi.

Semoga dengan teguran seorang anggota amal yang tua ini dapat membakar semangat bagi anggota amal yang muda untuk terus berjuang kerana Allah dan mencabar anggota amal / ahli PAS yang seusia dan sezamannya untuk kembali keluar bersama berjuang untuk Allah.
Petikan daripada  http://amalperak.blogspot.com/

No comments:

Post a Comment